VVD roept kabinet op om wateruniversiteit Wetsus meer financiële zekerheid te bieden

Anne-Wil Lucas (VVD) roept samen met 3 collega Tweede Kamerleden van de VVD het Rijk op om de Leeuwarder wateruniversiteit meer financiële zekerheid te bieden.

De vier liberale kamerleden zijn bezorgd over het wegvallen van een half miljoen euro aan rijkssubsidie per 1 januari 2017. Voor de periode na 2016 zijn nog geen afspraken gemaakt over de financiering van dit voor Nederland belangrijke kennisinstituut. Wetsus dreigt juist door hun vernieuwende aanpak en nauwe samenwerking met het bedrijfsleven buiten alle bestaande potjes voor wetenschap, innovatie en valorisatie te vallen.

Wetsus werkt met een budget van ongeveer tien miljoen euro per jaar. Het financiële fundament bestaat uit relatief kleine subsidies. Daarmee haalt Wetsus andere partijen over de brug, waaronder Europa. “Het is een kaartenhuis. Als je 1 kaart weghaalt, kan het al instorten”, aldus wetenschappelijk directeur Cees Buisman.

Lees hier de schriftelijke vragen die de VVD aan de Minister heeft gesteld --> Schriftelijke Vragen Wetsus

Publicatiedatum: 3 maart 2016