Lieuwe-2-1

VVD op werkbezoek bij Wadstroom

Lieuwe-2-1

De Statenfractie van de VVD heeft samen met VVD Ferwerderadiel een werkbezoek afgelegd aan Antonides Wadstroom in Holwerd. Wadstroom is één van de weinige bedrijven in Nederland die concreet invulling geeft aan de mestverwerkingsplicht en aan het regionaal sluiten van de mineralenkringloop. Daarnaast exploiteren ze een biovergistingsinstallatie op hun terrein waarbij de opgewekte groene stroom rechtstreeks via het net wordt geleverd aan Greenchoice. Deze vergister is goed voor de elektriciteitsvoorziening van ongeveer 2000 huishoudens.

De veehouderij in Nederland is sinds 2015 verplicht om aan mestverwerking te doen. Dit houdt in dat het overschot aan mest dat op het bedrijf is geproduceerd moet worden verwerkt. Wadstroom heeft daarom een installatie gebouwd waarmee uit mest gas wordt geproduceerd. Uit het restproduct, digestaat genoemd, kunnen vervolgens dan mineralen als fosfaat en stikstof worden gewonnen. Hiermee kunnen dan vervolgens waardevolle meststoffen worden gemaakt die vervolgens kunnen worden geëxporteerd. Dit proces heeft vele voordelen waarvan het overschot aan fosfaat in Nederland er één is. "Over mest wordt vaak gesproken alsof het chemisch afval is maar het is een zeer waardevolle grondstof zowel voor de bodem als voeding voor duurzame energie" aldus VVD Statenlid Nynke Koopmans. Het is een unieke samenwerking tussen verschillende agrarische bedrijven waardoor dit een echt voorbeeld is van de circulaire economie in de praktijk.

De Statenfractie en gemeenteraadsleden werd ontvangen door initiatiefnemers Frans Antonides (eigenaar melkveebedrijf) en Gjalt de Haan (eigenaar De Haan Loonbedrijf). Na een uitgebreide presentatie over de initiatieven werd het gezelschap rondgeleid over het terrein. Hieronder een aantal foto’s van het bezoek.

[gallery link="file" size="medium" td_select_gallery_slide="slide" ids="20543,20542,20541,20540,20539,20538,20537"]

Publicatiedatum: 4 mei 2017