VVD blij met inspanningen voor behoud Leeuwarder veemarkt

Nu de plannen voor een nieuw Cambuurstadion in het WTC-gebied vastere vormen krijgen, lijkt een verhuizing van de veemarkt noodzakelijk te worden. Er leven daardoor zorgen over het voortbestaan van deze historische markt. De VVD is echter van mening dat deze ontwikkeling juist als kans moet worden beschouwd. “Je hebt nu de kans om het weer beter, logischer en handiger te gaan doen” aldus Statenlid Nynke Koopmans.

Al in 1996 was de verwachting dat de duizend jaar oude handelsvorm, de veemarkt, zal verdwijnen omdat een groot aantal veemarkten al had gekozen voor de elektronische veemarkt. Deze verwachting is echter niet uitgekomen en afgelopen jaar is het 15-jarige jubileum gevierd van de opnieuw opgerichte veemarkt. De veemarkt zelf bestaan natuurlijk al veel langer, de oorsprong ligt in de 15e eeuw. Al in 1697 werd de veemarkt verplaatst naar de rand van de stad om de binnenstad te ontlasten. Sinds 1963 zit de veemarkt op de huidige locatie.

Op vragen van de VVD fractie gaf gedeputeerde Kramer aan dat hij  het belang van de veemarkt voor een eerlijke prijsvorming onderschrijft en dat hij zich, samen met gemeente Leeuwarden en de betrokken partijen, wil inzetten om de veemarkt in Leeuwarden te behouden. De VVD juicht deze inspanning toe en is dan ook content met deze antwoorden.

Klik hier voor de vragen
Klik hier voor het bericht op Omrop Fryslan over de Veemarkt en de vragen van de VVD

Publicatiedatum: 28 juni 2017