Na risico belegging Dexia doorlichting van beleggingsportefeuille provincie noodzakelijk

In een persbericht van het ANP van 5 oktober 2011 valt te lezen dat de provincie Fryslân obligaties heeft uitstaan bij de in financiële problemen verkerende Belgisch-Franse bank Dexia ter waarde van 10 miljoen euro. De Statenfractie van de VVD in Fryslân heeft aan het college van GS schriftelijke vragen gesteld met betrekking tot de risico's die de provincie hiermee loopt en hoe het mogelijk is dat ondanks het treasury-beleid van de provincie en de daarin opgenomen en afgesproken waarborgen een belegging als Dexia toch onderdeel uitmaakt van de portefeuille van de provincie.

Ook wil de VVD weten welke potentieel risicovolle beleggingen de provincie nog meer heeft lopen en wil de Statenfractie op korte termijn een totaaloverzicht c.q. doorlichting van het pakket van beleggingen.

De VVD staat bekend om zijn stevig solide financieel beleid en wil dat dit ook in Fryslân geldt. De beleggingsportefeuille van de provincie moet regelmatig worden gecontroleerd op risicovolle beleggingen en de provincie moet er bovenop zitten wanneer beleggingen die de provincie heeft uitstaan slechter worden beoordeeld. VVD-statenlid Aukje de Vries: "De stand van zaken in de financiële wereld verandert op dit moment razendsnel. In deze tijden tellen dagen en soms zelfs uren. Het college moet snel kunnen anticiperen."

Publicatiedatum: 6 oktober 2011