Schermafbeelding-2018-12-04-om-14.54.04

Halbe Zijlstra geeft visitekaartje af in thuisdorp

Schermafbeelding-2018-12-04-om-14.54.04

Halbe Zijlstra, fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer, was vrijdagavond te gast in Oosterwolde. Met zijn enthousiasme, gedetailleerde dossierkennis en de nodige humor, gaf hij een prima visitekaartje af.
De bijeenkomst trok ruim 300 belangstellenden.

De 45-jarige Zijlstra is geboren en getogen in Oosterwolde. Tot zijn 19e zat hij er op school, op zijn 26e verliet hij definitief dit dorp. Zijn ouders, die nog altijd in Oosterwolde wonen, waren gisteravond ook van de partij. 'We zijn erg trots op hem', aldus zijn moeder Eeke Zijlstra (78). 'Maar dat is natuurlijk logisch', vult zijn vader Berend Zijlstra (81) lachend aan. Hun zoon heeft de afgelopen jaren dan ook het nodige bereikt. In 2006 kwam hij in de Tweede Kamer terecht. Vier jaar later werd hij benoemd tot staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het kabinet-Rutte I. Op 1 november 2012 werd hij gekozen tot fractievoorzitter van de VVD-fractie.

Door Jeep Dijkstra, voorzitter van de Commerciële Club Ooststellingwerf, zijn in het verleden diverse pogingen gedaan om Zijlstra naar Oosterwolde te halen. 'Mijn vader heeft het een paar keer tegen mij gezegd: 'Jeep Dijkstra vraagt of je een keer langs wilt komen', zo opende Zijlstra zijn voordracht. Het was uiteindelijk niet Dijkstra die het voor elkaar kreeg, maar Sietse Derks, fractievoorzitter van de VVD, afdeling Ooststellingwerf. 'Nu gaat hij mooi met de eer strijken', merkte Dijkstra lachend op.

Bovenstaande was typerend voor het verloop van de gehele avond. Op ontspannen wijze gaf Zijlstra antwoord op vragen uit het publiek. Of het nu ging over de herziening van het belastingstelsel, de zorg, de woningmarkt, robotisering of de Programmatische aanpak stikstof (PAS), over alle onderwerpen bleek Zijlstra een enorme kennis in huis te hebben.

Door burgemeester Harry Oosterman werd de laatste vraag van de avond gesteld: 'Wat kun je voor Ooststellingwerf betekenen?' Ook daarop had Zijlstra een duidelijk antwoord. Hij zit voor heel Nederland in de kamer en niet voor een bepaalde provincie of stad. Een voordeel zijn wel de korte lijntjes met Ooststellingwerf. 'Gebruik ze', zo luidde het advies van de politicus.

Bron: FotoTekst.nl/Anita Boel

Publicatiedatum: 7 oktober 2014