IMG_4194-1

"Geef ons onze deugden terug!"

IMG_4194-1

Die oproep deed Avine Fokkens-Kelder gisteren in Provinciale Staten over het ontbreken van drie historische beelden in de Statenzaal van Fryslân. De drie beelden zijn personificaties van de kardinale deugden: Voorzichtigheid, Rechtvaardigheid en Kracht.

Deze oproep werd gedaan naar aanleiding van een motie van de Fryske Frijheids Partij waarin werd gevraagd om de Nederlandse en Friese vlag voortaan ook achter de stoel van de Commissaris van de Koning te hangen. De VVD is hier geen voorstander van omdat de Statenzaal al een en al symboliek uitstraalt waarbij de vlag ook regelmatig terugkomt. Bovendien “hangt” de Friese vlag ook al achter de Commissaris van de Koning in de vorm van een schilderij. Naast de vlag “hangt” daarbij ook nog het wapen van Fryslân. Zie foto 2.

“Wat we wel willen is onze deugden terug”, zei fractievoorzitter Avine Fokkens-Kelder. Achter de zetel van de Commissaris van de Koning zien we acht figuren die deugden personifiëren. Zie foto 1. Dit zijn de deugden matigheid, kracht, hoop, geloof, liefde, waarheid, barmhartigheid en ingetogenheid. In het midden van de wand bevindt zich een schouw die voorzien is van een beeldhouwwerk dat drie van de vier kardinale deugden voorstelt: voorzichtigheid, rechtvaardigheid en kracht. Maar sinds de renovatie van het provinciehuis ontbreken deze drie beelden.

“Wat de VVD betreft geen vlaggen in de Statenzaal, maar geef ons onze deugden terug”, aldus Avine Fokkens-Kelder.

Publicatiedatum: 25 januari 2018