Gedeputeerde Kielstra opent nieuwe hoofdkantoor Merk Fryslân

Het hoofdkantoor van Merk Fryslân moet dé hotspot worden waar de marketing van de provincie gestalte  krijgt in de breedste zin des woords. Het is een fraai pand, het statige herenhuis aan de Zuidergrachtswal 2 in Leeuwarden. Sinds kort zetelt Merk Fryslân er, samen met nog enkele bedrijven. De oude locatie, boven de Kamer van Koophandel, is verlaten.

De nieuwe locatie geeft de provinciale marketingsorganisatie de allure die het nodig denkt te hebben. en dus schuwde gedeputeerde Klaas Kielstra bij de opening gistermiddag de grote woorden niet. ,,Merk Fryslân staat er goed voor. Dat hebben ze met het bestuur zelf gedaan. Men staat voor kwaliteit’’, aldus Kielstra. Hij gaf toe dat hij enige tijd geleden toen directeur Martin Cnossen stelde ‘wilde plannen’ te hebben, even had moeten nadenken. ,,Merk Fryslân heeft een roerig verleden, daar moet je als bestuurder mee oppassen.’’ Maar van enige bezorgdheid is nu geen sprake meer, zo bleek uit Kielstra’s praatje.

Met het Culturele Hoofdstadjaar voor de deur slaan Merk Fryslân, Leeuwarden-Fryslân 2018 en Marketing Leeuwarden de handen ineen om de toeristische informatievoorziening te optimaliseren en een basis te leggen voor een nog betere marketing van Friesland in de jaren daarna. Marketing blijft nodig om toeristen, dagjesmensen uit nabije en verre omgeving te trekken. Voor verschillende campagnes die dit najaar van start gaan, werken de drie partijen nauw samen. Cnossen nam de woorden van Kielstra dankbaar in ontvangst. ,,De positiviteit bij en ondersteuning van de provincie doen ons goed. Wij hebben ook ambities. Friesland blinkt niet altijd uit in samenwerking. Men is lokaal verankerd en gewend daarom zijn eigen boontjes te doppen.

Samenwerken is loslaten, overgeven, waarbij je soms iets moet inleveren maar uiteindelijk samen twee stappen verder te kunnen gaan.’’ De hotspot van Kielstra vindt Cnossen een aansprekende gedachte. ,,Wij brengen Friesland vooral naar buiten; andere partijen moeten zorgen voor goede informatie in de regio zelf. Als we er dan voor zorgen dat de ‘look and feel’ hetzelfde is, dan kunnen we grote winst boeken.’’

Tekst: Leeuwarder Courant (28 juni 2017)

[gallery size="medium" td_select_gallery_slide="slide" ids="20619,20617,20620,20618"]

Publicatiedatum: 28 juni 2017