Er moet snel duidelijk komen bij Wetsus

DEN HAAG - Wetsus moet voor het voorjaar duidelijkheid hebben over de financiële toekomst, vinden VVD en PvdA. De Friese Tweede Kamerleden Anne-Wil Lucas (VVD, Bakkeveen) en Lutz Jacobi (PvdA,Wergea) roepen staatssecretaris Joop Atsma van infrastructuur en milieu vandaag op geld te blijven geven.

De financiering van het topinstituut is slechts tot en met 2012 geregeld. Het kabinet moet nog besluiten met welke topinstituten het verder wil. Zit Wetsus daar niet bij, dan moet het Noorden het waterinstituut zelf maar bedruipen, zei minister Maxime Verhagen (Economische Zaken). De Friese Kamerleden vrezen dat het waterinstituut weinig te verwachten heeft van vervangende regelingen, die innovatie fiscaal aftrekbaar maken. ,,Die zijn vooral aantrekkelijk als je winst maakt. Bij Wetsus vind je starters en waterschappen, die geen winst maken", aldus Lucas. Zonder snelle duidelijkheid wordt het onmogelijk om goede promovendi aan te trekken, vreest Lucas.

Bron: LC

Publicatiedatum: 5 december 2011