In de Leeuwarder Courant van 23 oktober en het Friesch Dagblad van 20 oktober jl.:

De noordelijke marketingorganisaties en opleidingsinstituten riepen op 10 oktober in deze krant de politiek op om het toerisme meer ruimte te geven. Wij zijn het volledig met de schrijvers eens: in Noord-Nederland is meer dan genoeg ruimte voor extra toerisme. De verwachte groei van de toeristische sector in 2030 is 50 procent. Ongekend hoog. Maar waar gaan al die toeristen naartoe?

In Amsterdam zijn ze er wel klaar mee. Maar gelukkig voor Amsterdam en alle toeristen heeft Nederland veel meer te bieden dan alleen onze hoofdstad. Zeker in het Noorden.

Om inwoners en toeristen gastvrij te ontvangen moeten we goed laten zien welke schatten onze provincies herbergen. Wat is hier te beleven? Wat onderscheidt ons van al die andere gebieden in Nederland, Europa en de wereld die inzetten op dezelfde toerist?

Daarbij gaat het niet om de individuele attracties en bestemmingen, maar juist om het bieden van aansprekende pakketten. Passend bij de verschillende doelgroepen en hun wensen. Laten we die in beeld brengen, en daarbij over onze (provincie) grenzen heen kijken.

We zien daarbij de mogelijkheden die de veranderende digitale wereld biedt en ooklonken internationale mogelijkheden. Maar we doen daarbij ook vooral een beroep op onze noordelijke ondernemers: grijp die kansen! Want die zijn er genoeg.

Zoals het aanbieden van programma’s rond ons cultureel erfgoed. Zoals de borgen in Groningen, de Koloniën van Weldadigheid in Drenthe en Leeuwarden als Culturele Hoofdstad van Europa in Friesland. En wat te denken van onze noordelijke musea? Of de Hunebed Highway, met z’n aandacht voor het verre verleden, gekoppeld aan eigentijdse activiteiten?

Er is bijna te veel om op te noemen: prachtige natuurgebieden om heerlijk te wandelen, varen, fietsen of paardrijden. Samen met gemeenten willen wij kijken hoe wij de fiets-, wandel- en ruiterpaden en vaarwegen nog verder kunnen versterken, verbinden en uitbreiden. De Friese meren voor de watersport; van zeilen tot surfen, van kiten tot waterskiën. En wat te denken van onze unieke Wadden en de vele stranden. Daarnaast zijn er in het Noorden veel kleurrijke festivals, ook die mogen in de arrangementen niet ontbreken.

Onze vakantieparken sluiten goed aan bij de huidige wensen. Onze attractieparken blijven zich vernieuwen, onze prachtige historische binnensteden staan goed op de kaart. Er is dus van alles mogelijk.

Daarom doen wij een oproep aan ondernemers: ontwikkel samen eigentijdse programma’s, arrangementen, waarin ons rijke culturele aanbod wordt gecombineerd met het beleven van onze diverse natuur. Werk samen om de bezoeker de unieke mogelijkheden van het Noorden te laten ervaren. Zo creëren we een toeristische hoofdstructuur met een uitgebreid en aansprekend aanbod. Waar de toerist van geniet en met een ‘wow’-gevoel weer naar huis gaat.

Met inspirerende arrangementen hebben we een unieke uitgangspositie voor ons toeristisch aanbod. We dagen onze recreatieondernemers uit om deze kansen te verzilveren. Wij geven hen daarbij graag de ruimte en willen ze faciliteren om de bezoeker gastvrij welkom te heten. Als daar regels voor in de weg staan, dan onderzoeken we daarvan nut en noodzaak.

Waar nodig passen we de regels aan. Om bestaande recreatieondernemers de ruimte te bieden, maar zeker ook om kansen te geven aan nieuwkomers. Met –wat ons betreft – krachtige ondersteuning vanuit de politiek.

AVINE FOKKENS-KELDER

WILLEMIEN MEEUWISSEN-DEKKER

MIRJAM WULFSE

Fractievoorzitter van de VVD in respectievelijk de provinciale staten

van Friesland, Drenthe en Groningen.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.